Geschreven door Justine Nachtegaal
Woensdag 23 november 2022 om 08:00 CST
Wist je dat social media meer invloed heeft dan 50% van de diners? Met zoveel mensen die op zoek zijn naar een plek om te eten, op zoek zijn naar beoordelingen en proberen te zien wat anderen eten, zijn sociale media de perfecte plek voor uw restaurant.
Of je je nu richt op Facebook, Instagram, Twitter, TikTok of Snap Chat, je moet weten hoe je fans van sociale media omzet in betalende klanten. (tweet dit)
Mensen van hun telefoon naar een tafel in uw restaurant krijgen lijkt misschien ontmoedigend, maar wij helpen u graag verder.
Bekijk deze vijf ideeën die volgers op sociale media binnenhalen.
# 1: stuur berichten naar uw volgers
Wanneer je een nieuwe volger krijgt op een van je sociale mediaplatforms, stuur ze dan een welkomstbericht.
Dit is jouw kans om echt een goede indruk te maken. Zodra een persoon besluit je te volgen, geven ze je een klein stukje van hun digitale leven. Dus je wilt er zeker van zijn dat je ze een bericht stuurt.
U kunt deze welkomstmail gebruiken om hen te bedanken voor het volgen van u. Daarnaast kunt u overwegen om hen een welkomstbon voor uw restaurant aan te bieden. Dit kan bijvoorbeeld een kortingsbon van 10% zijn of een gratis aperitief. Het doel is om ze iets te geven dat hen aanmoedigt om bij u te bestellen.
U kunt in dit welkomstbericht ook een link naar uw menukaart en informatie over uw openingstijden sturen.
Ga alsjeblieft niet overboord in het welkom, maar laat ze zien dat je persoonlijk waardeert dat ze je hebben gevolgd.
Een voorbeeld hiervan is een welkom voor nieuwe Instagram-volgers. Je kunt een app gebruiken zoals Glans om een aanbieding te activeren wanneer iemand van Instagram naar uw website gaat. De sleutel tot dit aanbod is ervoor te zorgen dat bezoekers het alleen op uw website zien als ze op de link in uw Instagram-bio klikken.
# 2: Bied speciale aanbiedingen aan uw volgers
Net als bij de speciale aanbieding voor nieuwkomers op je social media pagina’s, kun je ook periodiek specials aanbieden aan je huidige volgers.
U kunt bijvoorbeeld besluiten om uw volgers op sociale media een koop aan te bieden, een speciale aanbieding te krijgen. Om dit te doen, plaatst u een bericht op een platform zoals Facebook met een link naar uw website.
Alleen uw volgers op sociale media hebben toegang tot deze link. Eenmaal op uw website vraagt u naar hun naam en e-mailadres. Nadat zij deze informatie hebben verstrekt, stuurt u hen automatisch de coupon.
Nu hebben niet alleen uw volgers op sociale media een kortingsbon voor uw restaurant, maar u hebt ook hun e-mailadressen. Daarnaast kun je ze blijven bereiken via een infuuscampagne om ze eraan te herinneren je kortingsbon te gebruiken.
Je kunt ze ook periodiek blijven bereiken met nieuws over evenementen en andere specials.
Je zult merken dat je volgers het gevoel krijgen dat ze deel uitmaken van een exclusieve groep door alleen deals voor sociale media aan te bieden. Dit zorgt weer voor merkloyaliteit.
# 3: Start een nieuw menu-item
Met een mystery campagne promoot je je menukaart en moedig je mensen aan om naar je restaurant te komen.
Je doel hier is om je volgers te laten weten dat je een nieuw gerecht lanceert, en zij zijn de eersten die hiervan op de hoogte zijn. Hier ga je echt voor hun nieuwsgierigheid.
Er is hier ook een klein mysterie. Je zou een bericht kunnen plaatsen dat een foto is van het nieuwe item, maar het is zo grijs dat je volgers op sociale media het echt niet kunnen zien. In de loop van een week kun je het langzaam blootleggen, zodat mensen op de laatste dag kunnen zien wat het is.
Gedurende deze tijd kunt u ze ook naar uw website sturen voor een kortingsbon voor uw nieuwe gerecht. Op deze manier hebben ze niet alleen het gevoel dat ze een integraal onderdeel zijn van de lancering, maar met de kortingsbon moedig je ze aan om door je deur te lopen om het nieuwe menu-item te proberen.
Dit moedigt ook nieuwe volgers aan omdat het mysterie en de korting voor alleen volgers hen verleidt.
# 4: Markeer uw menu
Het meest frustrerende voor volgers van sociale media is wanneer ze je menu niet gemakkelijk kunnen vinden. Zorg er dus voor dat je online menu gemakkelijk toegankelijk is op je Facebook-pagina.
U wilt uw volgers op sociale media vastleggen wanneer ze online zijn en honger hebben. Susan bekijkt bijvoorbeeld haar Facebook-newsfeed en je laatste bericht verschijnt daar. Het belicht een van je beroemdste gerechten, lasagne. Susan is geïnteresseerd, dus ze klikt op je restaurant om je menu te zoeken.
Als je menu niet gemakkelijk te vinden is, gaat Susan die lasagne ergens anders zoeken. Voeg een link rechtstreeks naar uw menu toe. Zorg ervoor dat uw menukaart gemakkelijk leesbaar is. Sla de pdf over en voeg een link naar uw online menu toe.
Je kunt ook een link naar je menu opnemen in je Instagram-profiel.
# 5: Maak het gemakkelijk om te kopen
Het andere dat essentieel is om volgers op sociale media binnen te krijgen, is het voor hen gemakkelijk maken om online te bestellen of een tafel te reserveren.
Neem bijvoorbeeld een link op in je Instagram-profiel waarop gebruikers klikken en naar opties voor je menukaart of reserveringssysteem gaan. Vertel je volgers dan dat ze naar deze link in je bio kunnen gaan.
Op Facebook wil je dit in je over-sectie, samen met een link naar je menu.
Mis deze gemakkelijke stap niet. Je klanten zullen je er echt dankbaar voor zijn en waarderen hoe gemakkelijk je het ze hebt gemaakt.
Laatste gedachten
Nu je alles weet over het omzetten van volgers in klanten, ben je klaar om in deze advertentie te duiken
sociale media marketing.
Zorg ervoor dat je altijd calls-to-action opneemt in je posts op sociale media, zodat je volgers weten wat je wilt dat ze doen. (tweet dit)
Blijf dagelijks betrokken, reageer op uw volgers en blijf hun ervaringen personaliseren. Social media gaat over het opbouwen van relaties. En hoe beter u het doet, hoe meer klanten u krijgt.
Bij Restaurant Engine maken we niet alleen geweldige, responsieve websites, maar u kunt er ook op rekenen dat we een website maken die werkt met uw sociale media-accounts. Laat ons u helpen de perfecte site te maken die klanten aantrekt, uw conversieratio verbetert en u in staat stelt uw bedrijf te laten groeien! Klaar om de sprong te wagen en een nieuwe website te maken? Ontvang vandaag nog uw gratis website-advies!
Afbeeldingen: Katka Pavlickova en ABDALLA M Aan Unsplash